Logo van De Digitale WerkplaatsExperts van De Digitale Werkplaats delen tips voor digitale-marketingstrategieën, bijvoorbeeld voor de online ontwikkeling van uw bedrijf, werving van nieuwe klanten en adverteren op social media of in zoekmachines. Ga voor meer tips naar De Digitale Werkplaats.

1

Geef duidelijk aan wie u bent in uw e-mails

In digitale marketing is het van essentieel belang een goede reputatie op te bouwen om een solide klantenbasis te vormen. Voeg bijvoorbeeld uw naam en e-mailadres toe aan het Van-veld in Gmail om mensen te laten weten wie u bent. Zo weten ze ook dat ze de door u gestuurde content kunnen vertrouwen. Maak onderwerpregels niet langer dan tien woorden om de essentie van uw e-mail samen te vatten en richt u op de nuttigste, relevantste content. Kies een afbeelding (zoals het logo van uw organisatie of een foto van uzelf) als uw Gmail-afbeelding. Wanneer mensen in hun inbox, lijst met contacten of Hangouts de muisaanwijzer over uw naam bewegen, zien ze de foto en weten ze wie u bent.

2

Voer uw promotiecampagnes via e-mail efficiënter uit

Als u een campagne organiseert, herhaalt u waarschijnlijk vaak dezelfde promotie-informatie. Werk sneller door standaardantwoorden in Gmail in te stellen. De volgende keer dat u die informatie wilt gebruiken, hoeft u alleen het opgeslagen antwoord te selecteren zodat u de tekst niet opnieuw hoeft te typen.

3

Organiseer succesvolle campagnes

Het kan tijdrovend en lastig zijn om campagnes te organiseren en te coördineren. Maak een agenda voor uw team om leden van het marketingteam tijdens de planningsfase op de hoogte te houden van de informatie en planning. Als uw campagne klaar is, kunt u deze publiceren via Agenda. U kunt zelfs promotiebronnen toevoegen, zoals flyers die in Drive zijn opgeslagen. Ontwikkel vervolgens een externe website voor uw campagne met informatie, promotiemedia en meer via Sites. Klanten beschikken zo vanaf elk apparaat op één plek over alle benodigde informatie.

4

Laat u weergeven in zoekresultaten en word lokaal opgemerkt

Maak eerst een online bestemming voor uw organisatie door via Sites een website te maken met blogposts, productinformatie en andere promoties. Houd de site relevant en update deze regelmatig om de zoekmachineoptimalisatie (SEO) te verbeteren. Maximaliseer vervolgens het verkeer naar uw site door een Google+ pagina te linken. Zorg voor meer zichtbaarheid door hashtags in uw berichten te gebruiken. Geef uw website tot slot een openbare identiteit en aanwezigheid op Google Zoeken door de site gratis te vermelden met Google Mijn Bedrijf. Voeg een telefoonnummer toe om klanten aan te moedigen u te bellen en voeg uw locatie toe zodat klanten uw bedrijf kunnen vinden.

5

Bereik nieuwe doelgroepen met effectieve advertenties

Laat uw websiteadvertenties opvallen met speciale aanbiedingen, promoties of een tijdelijke uitverkoop. Spreek klanten aan via effectieve banners met een call-to-action en knoppen zoals 'Bestel nu' of 'Reserveer nu'. Videoadvertenties vormen een goede manier om nieuwe klanten te bereiken en aan te spreken, en om producten of uw organisatie te promoten. Maak uw advertenties niet langer dan dertig seconden en laat uw merk aan het begin zien, zodat mensen dit niet missen. Deel de video-opname via Sites, in een Google+ bericht of op het officiële YouTube-kanaal van uw organisatie. Op sommige social-mediasites worden de eerste paar seconden van uw videoadvertentie zonder geluid afgespeeld, dus zorg dat u een goede manier hanteert om kijkers op dat essentiële moment aan te spreken.

6

Maak uw website geschikt voor mobiele apparaten

Geweldige mobiele websites kunnen van bezoekers kopers maken, dus zorg dat u voor mobiele apparaten geschikte websites maakt via Sites. Ontwikkel eerst uw website zodat deze probleemloos werkt op mobiele apparaten. De pagina's moeten automatisch worden aangepast aan het schermformaat van de gebruiker. Probeer uw website ook zelf op een mobiel apparaat. Hoe ziet de site eruit? Kunt u makkelijk navigeren? Zijn er telefoonnummers toegevoegd zodat bezoekers u met één tik kunnen bellen? Als u klaar bent om mobiele advertenties weer te geven, kunt u een advertentieservice zoals AdWords gebruiken. Denk aan zinsdelen waarnaar potentiële klanten zouden kunnen zoeken. Op mobiele apparaten gebruiken mensen meestal minder en kortere termen, dus houd uw zoekwoorden kort en relevant.

7

Val op via social media

Wanneer u een profiel maakt op Google+ of andere social-mediaplatforms, voeg dan actuele en nuttige informatie toe om de kans te vergroten dat u in de zoekresultaten wordt weergegeven. Begin vervolgens gesprekken met klanten door te experimenteren met verschillende berichttypen. Verzamel bijvoorbeeld feedback over nieuwe producten via crowdsourcing, deel foto's en video's, en meer. Houd uw zakelijke doelstellingen in het achterhoofd, focus uw berichten op deze doelen en houd bij hoe mensen reageren. Als productfoto's veel aandacht trekken, gebruik deze dan om uw volgers bij uw bedrijf te betrekken.

8

Presenteer nieuwe producten

Wilt u een nieuw product delen met uw klanten? Maak in een handomdraai een aansprekende presentatie via Presentaties waarin de kenmerken, de unieke aspecten en meer van uw product worden uitgelicht. Maak uw presentatie nog dynamischer door afbeeldingen en video's toe te voegen. Vergroot vervolgens de bekendheid door uw presentatie in te sluiten op uw website via Sites.

9

Verzamel productfeedback van klanten

Als uw nieuwe product zich nog in de eerste ontwikkelingsfase bevindt, kunt u een enquête maken met Formulieren en deze in Sites insluiten om klantenfeedback te verzamelen. Als u genoeg respons heeft ontvangen, kunnen uw productmarketingmanagers de resultaten sorteren, ordenen en analyseren via Spreadsheets om de verdere ontwikkeling van het product uit te stippelen.

10

Produceer en deel bestanden voor hoogwaardig advertentiemateriaal met uw marketingbureau

Werkt u samen met een marketingbureau aan bestanden voor advertentiemateriaal? Moet u ervoor zorgen dat iedereen beschikt over de nieuwste ontwerpen, video's, pdf's en meer? Sla werkbestanden en -mappen op in Drive zodat u ze onmiddellijk kunt delen met uw bureau. Wanneer iemand feedback en goedkeuringen opneemt, kunt u snel zien welke bestanden zijn gewijzigd. Zo beschikt iedereen in verschillende regio's en tijdzones over dezelfde informatie.